Üzleti adok-kapok

Apró meglepetések, sokszoros megtérüléssel

„A legjobb ajándékokat nem lehet becsomagolni, mégis megmaradnak örökre.” (Bill Watterson)
present.jpeg
Az ajándékozás központi szerepet tölt be az emberi kapcsolatok formálásában. Amikor ki szeretnénk fejezni valaki iránt érzett tiszteletünket, megmutatni neki, hogy fontos a számunkra, akkor megajándékozzuk. Vajon ezt az elvet át tudjuk ültetni a munkahelyi és az üzleti viszonyainkba is? Egy kedves aprósággal javíthatunk-e a rólunk alkotott képről, és hagyhatunk-e maradandó emléket, amely aztán számunkra is hasznot hoz? Természetesen igen. Nézzünk néhány érdekes példát a témában.

Jó benyomás. Danny Mayer étterem-tulajdonossal esett meg az alábbi történet. Egy este a saját vendéglőjében vacsorázott, amikor tanúja volt egy szomszéd asztalnál folytatott beszélgetésnek. Egy fiatal lány, aki nemrég költözött a nagyvárosba, meghívta a szüleit egy közös étkezésre. A szülők nem nézték jó szemmel, hogy szeretett gyermekük ebbe a rideg és idegen környezetbe került, és ennek hangot is adtak. Ezzel a vacsorával a lány oldani szerette volna a feszültséget. Azonban már az itallap böngészése kiverte a biztosítékon az apánál, amikor meglátott egy méregdrága bort. Nem is hagyta ezt szó nélkül. Ám rövidesen megjelent a pincér az asztaluk mellett, kezében az emlegetett itallal és kedvesen azt mondta; "Üdvözlöm Önöket. Elnézésüket kérem, de az imént véletlenül elcsíptem néhány mondatot a beszélgetésükből, és engedjék meg, hogy az említett különleges és ritka desszert borunkból felajánljak Önöknek egy kóstolót, a ház ajándékaként, megköszönve, hogy minket választottak ma este." Felszolgálónknak ezzel sikerült oldottabbá tenni az estét, kicsit enyhíteni a nyomasztó nagyváros képét, a hely jó hírét kelteni és a tulajdonosnál is szerezni egy jó pontot.

Apró figyelmesség. Néhány alkalommal magam is tapasztaltam, hogy egészen apró dolgok is milyen sok pozitívumot ébresztenek. Volt, hogy egy ügyfél magával hozta a gyermekét, akinek megtetszett az egyik asztalon heverő toll. Ez egy egyszerű és olcsó íróeszköz volt, de valamiért, színben vagy kialakításban szellemesebb, ezért jópofának tartotta a kicsi. Én pedig neki adtam. Többször is megtettem ezt. Amikor egy kliens megdicsérte a tollam, előfordult, hogy nekiadtam azt, vagy ha volt belőle a fiókban vadiúj darab, akkor azt kapta meg. Andrew Matthews  szerint; „Többet kapsz abból, amire vágysz, ha előbb elajándékozol valamennyit abból, amid van. Ha egy mosolyra vágysz, előbb ajándékozz egy mosolyt másnak! Ha szeretnél egy kis jóindulatot, előbb adj te is egy kis jóindulatot! Amikor segítesz az embereknek, az emberek is segítenek neked.” Nem nagy áldozat, kis váratlan figyelmesség, amitől jobban érzik magukat az emberek. És jó érzéssel gondolnak ránk is.

Váratlan meglepetés. A nem várt kis szeretetteljes ajándékok hozhatnak anyagi hasznot is. Kísérleteket végeztek arra vonatkozóan, hogy mi növeli a kedvet a magasabb borravaló adására. Amikor a kivitt számla mellé kis csokit is mellékelt a pincér, akkor néhány százalékkel növekedett a jatt összege. Ha két csokit helyezett a számlához, akkor már 14%-al magasabb volt az otthagyott borravaló mértéke. És amikor egy csokival tette le a számlát, majd pár másodperc múlva visszatért és melléhelyezett még egyet, akkor 21%-os volt a növekedés. Tehát egy váratlan fordulat, mint esetünkben egy kis finomság, pénzt hoz a pincérek számára. Egy másik tesztben azt vizsgálták, vajon a szeretet hatással van-e borravalók nagyságára. Itt is kerültek csokik vagy cukorkák a tányérra, amelyen a felszolgáló kivitte a számlát. Azonban nem ez volt a döntő, hanem a tányérok alakja. A szív alakú tányérokon 15%-al több pénzt hagytak a vendégek, mint a kerek vagy szögletes formájúakon. A váratlanság vagy épp a szeretet jelképe megnyitotta az emberek szívét és pénztárcáját is. Tehetünk vele egy próbát mi is.

Ráadás termék. Inkább plusz terméket adjunk a vevőinknek, mint kedvezményt, egyébként a nálunk megspórolt pénzt máshol költik el. Több cégnél is tapasztaljuk, hogy a kiválasztott termékek közül a legolcsóbbat megkapjuk ingyen, ha bizonyos értékben vásárolunk. Ez jó ajánlat, de ha szeretnénk a fogyasztónak is és magunknak is kedvezni, akkor adjunk más jellegű terméket, mint amit vásárolt nálunk. Így ő megismerkedhet általa eddig nem ismert vagy nem használt dolgokkal is, és ha beválnak, a jövőben ezeket is beszerezheti nálunk. Arra mindenképp ügyeljünk, hogy ne valami gagyi vackot adjunk, mert az nem erősíti a rólunk kialakult igényes képet.

Hasznos kiegészítő. Adhatunk olyasmit, amire szüksége van. Értékesebb beszerzéskor, mondjuk egy drágább laptop vásárlása esetén, erre van is példa, adhatunk egy hordtáskát vagy valamilyen korlátozott időre szóló szoftveres támogatást. Vagy egy más területről származó példázat, amikor egy alkalommal arról beszélgettünk egy ballonos vizeket forgalmazó vállalkozás tulajdonosával, hogy kiváló év végi ajándék lehet a nagyobb megrendelőinek, ha kis, hordozható, a cégük logójával ellátott fél literes palackokat adományoz. Bármilyen használható kiegészítő kedves gesztus lehet, amely minden használat során ránk emlékeztet.

Ahogy a privát életünkben sem mindig a legköltségesebb meglepetések okozzák a maradandó örömet, úgy ez igaz a céges világban is. Amikor a megrendelő, a partner, a vevő találkozik némi törődéssel, figyelmességgel, egy apró ajándékkal, amely kellemes érzést kelt benne, akkor erősítjük a lojalitását, valamit biztosak lehetünk benne, hogy ezt az élményét másokkal is meg fogja osztani. Gyakran nagyon aprónak tűnnek az említettek, ezért elhanyagoljuk, hogy ilyen formán keressük az emberek kegyeit. De mint oly sok mindenütt, a kis dolgokban itt is nagy eredmények rejtőznek. Ahogy Deepak Chopra mondta; „Aki többet ad, többet fog kapni, mivel keringésben tartja életében a világegyetem bőségét.”

 

Ha úgy érzed adott valamit ez a poszt számodra, akkor like-old és oszd meg másokkal is.