Korunk vállalkozói szelleme

Milyen alapokon nyugszanak a jövő vállalkozásai?

„Túl sok okos ember foglalkozik internetes dolgokkal, pénzügyekkel, vagy éppen joggal. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy manapság oly kevés újítás születik.” (Elon Musk)
hands-600497_1280.jpgA régi vállalkozói kép a pöffeszkedő kapitalistáról mára nagyban megváltozott. Sok olyan cég jött létre, amely a megálmodója nagyratörő álmait ötvözi a fenntartható világképpel. Amikor a szakértelem találkozik az emberi igénnyel, létrejön valami felemelő. Valami olyasmi, amivel értékteremtővé válik az adott cég. Nézzünk bele, melyek azok az elvek, gyakorlatok, amelyek meghallva korunk mélyről feltörő elvárásait, szépen lassan megjelentek, és megjelennek a vállalkozásokban is. Milyen pilléreken állnak a jövő vállalkozásai?

Vezető egységes közösséggel. A vállalkozó nem egyszemélyben ezermester. Nem kell mindenhez értenie. Nincs szükség arra, hogy egyben legyen pénzügyi szakember, újító zseni, logisztikus és marketing guru. Ellenben nagy rálátással kell rendelkeznie. Látni az átfogó képet, értékelni a tényeket és érezni a környezete reakcióit nagyon is nélkülözhetetlen tulajdonság. A saját területéért maximálisan felel, a többi pozícióra pedig megvannak a megfelelő emberei. Kiválóan veszi körbe magát hozzáértőkkel és képes osztatlan közösséggé kovácsolni őket. Az emberi oldal az egyik legnagyobb erénye. A céges közösség pedig már nem csupán egy hatékony csapat közös vállalati célokkal. Több annál. Egymás megbecsülésére és a maguk közötti emberi kapcsolatok fejlesztésére irányuló társaság. A boldog és egészséges munkahelyeket az együttműködés, az empátia és a nagyfokú önkifejezés, kreativitás jellemzi.

Túl néznek a profiton. Nyereség nélkül nincs igazi üzlet. Pontosabban nem lehet működtetni tartósan egy céget. Viszont csak profitorientált szemlélettel nincsenek hosszútávon eredmények. Legalábbis ugyanazon céggel biztosan nem. Ilyenkor minden munkatárs csak az azonnali pénzkeresetet részesíti előnyben és a piacot építő hatás helyett, mindössze lerabolják azt, nem nézve a káros hatásokat. Aki a pénzen túl néz, észreveszi az igényeket, orvosolja a problémákat, kapcsolatokat ápol, megoldásra váró gondokra lesz figyelmes és megoldást is kínál rájuk. Gondolat serkentő az a vélekedés, hogy senki nem akar fűnyírót venni, pláne nem füvet nyírni, de mindenki szeretné, ha ápolt kertje lenne.

Közösségalkotó és formáló. Kevés cég mondhatja el magáról, hogy olyan mélyen tudta befolyásolni a társadalmat, hogy neve már nem csupán főnév, de ige is. Ilyen például a Google, mert „guglizunk”, vagy a Twitter, mert ugye „twittelünk”. Eladni egy életérzést. Egy jó termék figyelmet kelt, egy emberi kapcsolatokat is formáló cég állandó beszédtéma. Ez utóbbi az időtálló siker vezérelve. Jó példa a közösségépítésre a Nike, aki nem pipálja ki csak abban a róla alkotott képet, hogy sportszergyártó, hanem különböző felhasználói szegmensekbe pozicionálja magát. Nem a termék, hanem a felhasználó kerül a figyelme középpontjába. A kategóriák, illetve albrandek – nő, férfi, futball, tenisz, stb. – határozzák meg a különböző üzeneteket is – egészség, sportosság, gyorsaság. Mindenki megtalálhatja a neki szóló terméket. Tág spektrumban szólítja meg a vevőit, így széles rétegeket ér el.

Felelős társadalmi szerepvállalás. Amit a tulajdonos képvisel, azt veszik át a vezetők és ez megy tovább a munkatársak felé. Beléjük ivódik, a részükké válik, amit aztán hazavisznek magukkal. A cég, illetve az otthonaik falai közül kikerülve közvetítik mindezt a társadalom irányába. A helyes értékrend megtestesítése hatással van a környezetünkre is. Példaként álljon itt Blake Mycoskie története, aki önkéntesként egy argentínai utazása során szembesült vele, milyen sok gyermek szaladgál még manapság is cipő nélkül. Az ottani tradicionális alpargatas nevű cipőt felkarolta és létrehozott rá egy vállalkozást, amelyben vásárlóinak ígértet tett, hogy minden megvásárolt cipő után leszállít egyet a rászoruló gyerekeknek is. Luxusabbá téve a lábbelit a helyihez képest, egy működőképesnek bizonyuló üzleti stratégiát választott. Cégére rá is ragasztották a gondoskodó kapitalista jelzőt. Visszaadni valamit a társadalomnak építő. Nem is kifejezetten a rólunk kialakult kedvező kép elnyeréséért, inkább a példamutató szerepvállalásért. Ha nem manipuláció céljából, hanem őszintén akarunk tenni a közegünkért, az mindig megérződik. A körülöttünk lévők követni fogják a cselekedetünket, és a mentalitásunk másolódik. Átragad másokra is, és cégünk átitatódik humánus magatartással.

Élhetőbb és fenntarthatóbb világkép. Mit érünk pénzzel, hírnévvel, hatalommal, ha közben felzabáljuk az életterünket? A nemtörődöm sáska üzemmód gyarló emberi mivoltunk tartozéka. Vérünkben van az önpusztítás. Ellenben öröm látni, ahogy növekszik a száma azoknak a kezdeményezéseknek, ahol a fenntartható és környezettudatos attitűd a mérvadó. Lehet szó újrahasznosított anyagokból készült bútorokkal ellátott irodáról, vagy hátrányos helyzetű munkavállalókkal funkcionáló kávézóról. Elon Musk pár éve úgy döntött, hogy a Tesla szabadalmait nyílt forráskódúvá teszi, a konkurencia számára is felhasználhatóvá, hogy ezzel is támogassa, az új technológiák elterjedését. Mindannyian egy élhetőbb világot tartanak szem előtt, ez a közös bennük.

Belegondolva, hogy a legtöbb cég igen messze van még ezeknek az elveknek a gyakorlatba való átültetésétől, bizonyára elég megosztóak ezek a gondolatok. De a jó hír, hogy már vannak elültetett magok, kisarjadt növények, melyek leveleket hoznak és megerősödnek. Általuk újabbak és újabbak fognak erős gyökeret ereszteni és szárba szökkenni, hogy a földünket jobb hellyé tegyék. Edgar Lawrence Doctorow meglátást is alkalmazva; „Egy vállalkozás nem képes talpon maradni ma, ha csak azt ismétli, amit tegnap csinált, ha nem növekszik, akkor elpusztul, olyan mint egy élőlény, ha megáll a növekedésben, akkor haldokolni kezd.”

 
Ha tetszett ez a poszt, és tetszik a fenntartható világkép, akkor like-old és oszd meg a facebook-on.