A személyes hírnév hatása

Jó vagy rossz hírű emberek vagyunk?

„20 évbe telik felépíteni a jó hírnevet, és mindössze 5 percbe, hogy leromboljuk.” (Warren Edward Buffett)
robin_higgins_pixabay.jpg
Ahogy mindannyian vezetők vagyunk, úgy mind rendelkezünk hírnévvel is. Az ebben rejlő erő kézzelfogható eredményeket jelent. Mennyire vagyunk tudatában a rólunk kialakított képnek, illetve mennyire szándékosan formáljuk azt? Óriási előnyt jelent, ha ügyelünk a jó hírnevünkre.

Személyes brand. Általában a hívnévről beszélve leginkább népszerű emberek, művészek, sztárok jutnak eszünkbe, akik alkotásaikkal vagy épp karizmával rendelkezve hatalmas ismertségre tettek szert. Vagy cégekre gondolunk, akik meghatározó piaci szereplők, erőteljes és magával ragadó arculattal. Most közelítsünk egy kicsit más oldalról. Legyen a hírnevünk a személyes brandünk, a márkánk. Koncentráljunk a tartalomra. A becsület, a hitelesség és a megbízhatóság oldalára. Amint a cégek világában, úgy egyéni sikereinkhez is elengedhetetlen felvértezni magunkat tisztességes magatartással.

Minőségi munkavégzés. Mit adok ki a kezeim közül? Egy melót elvégezhetünk éppen csak elégséges színvonalon vagy magas szinten is. Összedobhatjuk az utolsó pillanatban, ahogy esik úgy puffan módon vagy körültekintően előkészítve, elég időt hagyva rá. Megesik, hogy bizonyos információk hiányoznak a megfelelő teljesítéshez. Ilyenkor kipótolhatjuk a kút fejünkből a hiányzó részeket, de kérdezhetünk is az illetékesektől. Az első esetben, amennyiben a végtermék silány lesz, joggal mutogatunk a másikra, hogy ő nem adott pontos tájékoztatást. Utóbbi esetben ugyan több időre van szükség a helyes infók beszerzésére, de alapos és kifogástalan lesz a munkánk gyümölcse. Az igényes munkavégzés a személyünket is kedvezőbb, gondosabb színben tünteti fel.

Kiállni azért, ami helyes. Vannak elveink, amelyek szerint éljük az életünket. Vajon ragaszkodunk hozzájuk nehéz helyzetben is? Gyakorta látni, hogy a népszerűtlenségért beáldozzuk magunkat. Nem szólalunk fel, nem állunk ki, nem vesszük a védelmünkbe, akkor sem, ha tudjuk, hogy az volna a helyes. A morálisan erős személyiség nem megalkuvó. Becsületbeli kérdésként kezeli az ilyen szituációkat és vállalja a kockázatot. Illyés Gyula mondatát tartja iránymutatónak: „A tisztesség nem érdem, hanem kötelesség.” Mindig képviseljük a helytálló értékeket.

A megosztások üzenete. Közösségi médiával bőszen átitatott jelenünkben előfordul, hogy egészen jól szituált és szimpatikus emberek, micsoda marhaságokhoz tudják adni a nevüket. Mostanság például gyakran meglepetten szembesülők azzal, hogy a vírus kapcsán, intelligensnek vélt ismerőseim mekkora butaságokat képesek megosztani vagy írni. Jól fontoljuk meg, hogy amit kiposztolunk, az vajon beleillik-e a világlátásunkba, és ezen felül a profilunkba. Lehet, hogy laposföld-hívők vagyunk vagy tagjai a Kenyér-fákhoztűző közösségnek, de nem biztos, hogy ezzel komolyan vehető vezetők, menedzserek, cégtulajdonosok leszünk. Sokat dob vagy ront a megítélésünkön mit osztunk meg a nagyérdeművel.

Egy megbízható ember. Ez részben megmutatkozik az ígéreteink megtartásában, részben pedig a segítőkész vállalásainkban. Miről ismernek, mit társítanak hozzánk? Ha úgy ismer a környezetünk, hogy álljuk a szavunkat és lehet ránk feladatokat bízni, akkor megbízható személyként könyvelnek el. Eszükbe jutunk, amikor a kollektívának támasz kell. A személyünkkel és a munkánkkal hozzájárulunk a közösség életéhez. Jó cselekedetek, amelyek nem járnak anyagi haszonszerzéssel, és segítőkészség szegélyezi a tetteinket. Ilyen hozzáállással, biztosak lehetünk benne, akkor is megkeresnek majd minket, ha nem önkéntes és önzetlen teendőről van szó, hanem profittal kecsegtető üzleti együttműködésről. Egy megbízható embert bátran tovább ajánlanak mások figyelmébe.

Mint látszik, hírnevet nem lehet képmutató módon építeni. Előbb utóbb kibújik a szög a zsákból, és akkor rengeteget veszítünk a személyes befolyásunkból. A kiábrándult emberek jóindulatát nagyon nehéz visszanyerni. A hírnév több, mint szimpla vélemény. Ahogy az elején szó volt róla, ez a márkánk, a teljes megjelenésünk, amivel azonosítanak minket. Meghatározhat hivatalos, céges, baráti és családi kapcsolatokat. Hozhat számunkra új megrendelőket, megrendeléseket. Aki kifogástalan megítéléssel rendelkezik az a nem csupán a saját sorsát befolyásolja pozitívan, de a környezetéért is sokat tehet a szolgálatával. Megéri a tisztességre és egyenességre alapozni, mert a hírnevünk mindig előttünk halad, és mi csak kullogunk a nyomába. Ahogy erre Tina Seelig is figyelmeztet rá: „A hírneved megelőz, bárhová mész. Ha jó híred van, ez hasznos, de ha nem, akkor káros lehet.”

 

 

Ha tetszett ez a poszt, akkor nyomj egy like-ot és oszd meg másokkal is a cikket. Köszönöm a figyelmed!

Fotó: Robin Higgins, Pixabay