Értékteremtés újratöltve

Az értékességet leginkább az alapvető erények biztosítják

„Rendszerint azok ígérnek sokat, akik keveset vagy éppenséggel semmit sem tudnak adni; és mit sem ígérnek azok, akik valóban értékekkel fogják meglepni az emberiséget.” (Árkossy Károly) 
10349-drobotdean_freepik.jpg
Sokat hallani manapság az értékteremtés fogalmát. Sok helyen, sokan hivatkoznak rá. Ideje, hogy kicsit mögé nézzünk és ne engedjük elvakítani magunkat csak azért, mert valaki bedobja ezt a kifejezést. 

Egyszerű képlet helyett. Érdekes volt arról hallani egy márkatanácsadótól, hogy egy vállalkozás, egy brand sikeréhez leginkább önazonosságra, az aktuális idők hívószavának meghallására és klasszikus értékekre van szükség. Mindenhol, mindenki keresi a siker nagy receptjét, miközben igyekszik beslisszolni a kiskapukon. Olcsón megúszni alapdolgokat, drágán lefejleszteni a legmodernebb megoldásokat. A legprofibb AI titkár sem ment meg minket, ha nem akarunk tisztességesen bánni az ügyfeleinkkel. Hiába találunk ki újabb és újabb hangzatos nevű titulusokat, képzéseket, juttatásokat, ha azok nem egyebek, mint szemfényvesztések, talmi csillogások, hogy jobb színben tűnjünk fel, és elfedjék értékteremtésünk hiányosságát. 

Hanyag munkaerők, nyegle folyamatok. Az elmúlt hónapokban több cég is kihúzta nálam a gyufát. Első körben mindig igyekszem kulturált formában párbeszédet kezdeményezni és leginkább a tényekre hagyatkozom. De amikor ezt egy semmilyen válasz követi, azt már bevallom nehezen viselem. Érdekes volt látni, hogy két teljesen különböző szolgáltató is, sablonos, a felvetett probléma szinte nem is reflektálva jelzett vissza. Szűkszavúan keveset mondtak, de annál beszédesebb bizonyítvány lett ez róluk. Megmutatta például, mennyire érdektelen számukra az ügyfél. Vajon minden panaszra ugyanezt felelik? Akkor valakik igen látványosan igyekeznek megúszni a munkát. Csak akkor kaptam az érdemi felé közelítő választ, amikor sokkal erélyesebben, keményebben fogalmaztam. (Hab a tortán, hogy az egyik cég a semmitmondó első levelüket követően egy automatikus levélben érdeklődött arról, hogy mennyire voltam elégedett az írásos ügyfélkezeléssel. Persze hogy muszáj volt kitöltenem a kérdőívet. A kedvencem, mikor be kellett jelölnöm egy 10-es skálán az elégedettségem. Megjelöltem a legalacsonyabb számot, mire jött a kérdés, miért ezt választottam? Logikus, mert nem volt alacsonyabb.) Hol van ebben az érték? 

A pénz nem minden. A nyereségesség nem az egyetlen értékmérő tényező. Tagadhatatlanul fontos a cég életben maradása és működése végett, de ez még nem értékteremtés önmagában. Jól is néznénk ki, ha mindent csak a pénz szemüvegén keresztül néznénk. Ha mindenkinek elég lenne, hogy zsebre vágja a lét és kész, más nem is érdekelné. Mi sem mutatja meg ennek a lényegét jobban, mintha veszünk 4-5 embert, és ugyanannyi pénzért ugyanazt a munkát végeztetjük velük. Biztosak lehetünk benne, hogy 5 különböző teljesítményt fogunk kapni. Másként dolgozik az, aki csak a pénzért, és másként az, aki elhivatottságból dolgozik. Akinek számít, mit ad ki a kezéből. A lelkiismeretesség sosem megy ki a divatból. Ez munkavállalóra, munkaadóra egyaránt igaz, és velük együtt igaz a cégre is. Kiemelkedő teljesítményt nyújtani, elégedett ügyfeleket hagyni magunk mögött, jó érzéssel, a hasznosság tudatával tölti el az embert. Ez több, mint az anyagiak. 

Már megint és még mindig a kommunikáció. Az elmúlt időszakban úgy látszik vonzottam az inkorrekt vállalatokat. Sikerült nézeteltérésbe bonyolódnom egy 3D nyomtatással foglalkozó céggel. Ritkán találkozni olyan szintű modortalansággal, mint amit ők képviselnek. A szerződés be nem tartása, a panaszok, kérdések ignorálása, izgalmas alapok. Lehet bármilyen menő technológiai cégünk, az emberekkel akkor is tudnunk kell bánni. A megfelelő kommunikációra cégen belül és azon kívül is figyelni kell. Rossz stratégia lapulni és hallgatni, mert az okot ad az embereknek a feltételezésre. És általában ezek a találgatások a negatív irányba húznak. Lehet, mire eljutunk a kételyek eloszlatásáig, rég elástak minket mélyre és nem érdekli őket az igazság. Már belelovalták magukat a saját igazságukba. Könnyű akkor kommunikálni, amikor minden jó és szép. De akkor se lapítsunk, ha nem rózsás a helyzet. Nem győzöm elégszer ismételni, a semminél még az is jobb, ha kedvezőtlen hírekkel szolgálunk az partnereinknek. Menjünk elébe a problémának! Jobb lebuktatni magunkat, mintha az ügyfél buktat le. Így jelentősen tompítható a bukta, esetenként el is kerülhető. A megfelelő párbeszéd szintén lehet egy értékteremtő komponens. 

Tegyük a dolgunkat. Az egyik legjobb arculat építő és szépítő, ha tisztességesen csináljuk a dolgunkat, a tőlünk telhető leggondosabban. Ez mágnesként tudja vonzani az újabb megrendelőket, vásárlókat, ügyfeleket. Ez a hozzáállás lenne természetes, de gyakran azt látjuk, hogy cégek beérik a kötelezők behúzásával. Elnagyolt munkavégzés, felületes ügyfélkezelés, csak legyen kész, csak legyünk rajta túl. Az értékteremtés nem a megúszásról szól. Megéri többet tenni az átlagnál. A kapcsolatfelvételtől kezdve jobban figyelni a külső és belső emberi oldalra. Ez olykor jelentheti azt, hogy első körben nem jövedelmez akkorát egy üzlet, de a későbbiekben a figyelmesség megtérül. Ahogy az emberekbe fektetett idő is. A megbecsült munkatársak vagy az empátiával kezelt ügyfél sokszorosan növeli az értékünket. Szintén vesszőparipáim azok a vállalatok, ahol büszkék rá, milyen sok családbarát juttatást adnak az alkalmazottaknak, csak épp a munkaidő végeztével elfelejtik őket hazaengedni a családjukhoz. Amikor az alapok sérülnek, minden egyéb csillivilli dolog csupán parasztvakítás. 

A tisztesség, egyenesség, korrektség és minőségi munka kéz a kézben járnak, ha értékteremtésről van szó. Talán az egyik legnagyobb tévedés, hogy egyesek fel akarják találni a spanyolviaszt az értékek terén. Nem az értékeket kell megreformálni, hanem a termékeinket, a szolgáltatásainkat. Lehetünk újítók a kínálatunk terén, de csatlakoztassunk melléjük klasszikus erényeket. Ezzel a szimbiózissal válunk valódi értékteremtővé. Amint azt Farkas Beáta frappánsan megfogalmazta: „Akárhogy változik a világ, az alapvető értékekben nincs változás.” 

 

 

Bízom benne, hordozott értékeket számodra ez a bejegyzés. Ahogy abban is, hogy Te magad is számtalan értéket hordozol és adsz tovább a környezetednek. 

Fotó: drobotdean, freepik